När ska denna rutin användas?

Denna rutin ska användas för att komma igång att arbeta hos oss på Releasy och kontot Ellevio.
Vid frågor eller funderingar är det bara att vända sig till en Teamleader, Produktspecialist eller Utbildare.

Vilka typer av ärenden finns det?

  1. Logga in på datorn
  2. Komma igång med Genesys Cloud
  3. Om samtal är tyst
  4. Komma igång med Teams
  5. Komma igång med mail, schema, MyReleasy, Indicate me & ACE
  6. Komma igång med Ellevios system
  7. Google-konto och standardappar på datorn



Rutin för respektive ärende


1. Logga in på datorn


För att logga in på datorn använder du dig av ditt personliga lan-id samt lösenord.
Dessa uppgifter får du av din TL eller utbildare, lan-id består oftast av de två första bokstäverna i ditt förnamn, de två första bokstäverna i ditt efternamn samt två siffror, t.ex.: sast01.


Första gången du loggar in kommer du direkt få möjlighet att ändra ditt lösenord till ett personligt lösenord. 

Välj ett säkert lösenord som du kommer ihåg.




2. Komma igång med Genesys Cloud


För information om hur du kommer igång med telefoniplattformen Genesys Cloud, se dedikerad guide: https://kunskapsportal.ellevio.se/support/solutions/articles/76000057082-releasy-genesys-cloud




3. Om samtal är tyst (EJ AKTUELL, uppdateras inom kort) 

  • Ibland kan man uppleva tysta samtal i Interaction Desktop/PureConnect. I första hand behöver du kontrollera så att du är ansluten till rätt Station. För att göra detta klicka på Arkiv > Byt station:



  • Oftast är Stationstyp Arbetsstation då förvald. Du behöver klicka i rullisten och istället välja SIP Soft Phone:

  • Nu bör du få ljud på dina samtal igen. Om inte kan du testa att dra ur kontakten för dina hörlurar och koppla in dem igen Kvarstår problemet fortfarande, kontakta din TL.

4. Komma igång med Teams

Nästan all kommunikation i teamet, med ledare, kollegor och möten sker via Microsoft Teams. 
För att komma igång öppnar du appen (som ska finnas installerad på datorn, sök på Teams). Är du inloggad på din användare kommer du automatiskt att loggas in i Teams. 

Om du inte skulle loggas in automatiskt använder du dig av samma inloggningsuppgifter som du har till datorn. 


Vid möten skickas kallelser som du finner i din mail, du följer då länken i denna för att ansluta till mötet



5. Komma igång med mail, schema, MyReleasy, Indicate me & ACE

För att hitta länkarna till ditt schema, din mail och Indicate me klickar du här.


  • Mail:
    Öppna appen Outlook på din dator eller gå in på www.outlook.com i din webbläsare. Logga sedan in med din e-mailadress (förnamn.efternamn@releasy.se), lösenordet är samma som du har till datorn. 

    Kika gärna din mail någon gång per dag så att du inte missar något, på mail skickas viktig information ut från ledare eller andra ansvariga på Releasy. Men du kanske också har fått något mail från en kollega som vill ha din hjälp!
  • Schema:
    För att logga in i schemat använder du lan-id som användarnamn samt lösenord. 
    Ditt schema läggs ut 4 veckor i taget (undantag kan förekomma), du kan även i schemat lägga önskemål.
    Vill du veta mer kan du kolla denna guide.

  • Indicate me:
    I Indicate me kan du följa din statistik, se hur du ligger till mot aktuella mål, följa din egen utveckling och vad du behöver fokusera på för att nå nästa steg i karriärtrappan.
    För att logga in i Indicate me, väljer du "Glömt lösenord" och fyller sedan i din Releasy e-postadress.
    Du kommer då få ett mail om hur du återställer/väljer nytt lösenord.
    Vill du veta mer om de olika modulerna i systemet så prata med din TL eller ta en kik här.

  • MyReleasy:
    Läs mer om MyReleasy här.

  • ACE:
    I ACE hittar du guider, länkar och information som publiceras från bland annat HR/Lön/WFM (Schemaläggningen)/IT m.m.
    Är det något du undrar över? Ta först en titt i ACE för att se om svaret på din fråga finns där. Du hittar ACE här 

6. Komma igång med Ellevios system
När du påbörjade din anställning ska du ha fått ett mail med inloggningsuppgifter till Ellevios portal Elin.
Detta användarnamn kallas för Elin-id och börjar med ett x följt av 5 första bokstäverna i ditt efternamn samt 3 första bokstäverna i ditt förnamn, ex: xstenbsan.

Programmen nedan är de ni kommer använda er av dagligen:


  • Elin:
    - Första gången du ska logga in på Elin kommer denna ruta dyka upp, klicka på "Identifiera mottagare":


    - En ny ruta dyker upp, bocka i "Tillåt alltid att elin2.ellevio.se öppnar den här typen av länkar i den kopplade appen" och klicka sedan på Öppna Citrix Workspace Launcher:



    - Bocka i rutan "Jag accepterar Citrix licensavtal". Tryck sedan på knappen Redan installerad:



    Klart! Nu kommer du in i Elin.


  • CAB: Du behöver inte ange användarnamn och lösenord för att komma in på CAB, du blir automatiskt inloggad.
    Under utbildningen använder du CAB Client CTE. Kom ihåg att använda dig av CAB Client PROD så fort du kommer ut i produktion.
    Det viktiga att komma ihåg med CAB är att avsluta det varje dag innan du går hem. Det gör du genom att klicka på
    "Fil > Avsluta":



  • WMS: För att logga in på WMS behöver du ange användarnamn och lösenord.
    Under utbildningen använder du WMS CTE. Kom ihåg att använda dig av WMS PROD så fort du kommer ut i produktion.
    Under utbildningen har du blivit tilldelad ett särskilt inlogg som du behöver använda. När du sedan kommer ut i produktion ska du använda samma inloggningsuppgifter som till Elin.



  • Bosse: För att logga in på Bosse behöver du ange användarnamn och lösenord. Det är samma inloggningsuppgifter som till Elin.
    Under utbildningen använder du Bosse Test. Kom ihåg att använda dig av Bosse Prod så fort du kommer ut i produktion.


Freshdesk och Kunskapsportalen

- Freshdesk är programmet där vi skickar och besvarar mail från våra kunder. Du ska ha fått en inbjudan till Freshdesk/Helpdesk till din Releasy-mail i början av din anställning. Du behöver registrera dig och välja ett eget lösenord.

- Kunskapsportalen är sidan där alla rutiner finns. När man först går in på Kunskapsportalen kan sidan se ut såhär, då behöver man klicka på "Logga in":



- Vid första inlogget behöver man ange sitt användarnamn och lösenord till Freshdesk vid två tillfällen:




- Du kommer då bli dirigerad till Freshdesk. Klicka på "din bokstav" uppe till höger, klicka sedan på "Gå till kundportal":



- Nu kommer du till rätt vy för Kunskapsportalen och kan börja söka efter rutiner:




7. Google-konto och standardappar på datorn

  • Det är bra att skapa ett Google-konto med din Releasy-mail. På det viset kan du synkronisera bokmärken m.m. när du byter dator. Gör såhär:



  • Öppna Google Chrome. Klicka på den lilla gubben uppe till höger i webbläsaren:



  • - Klicka på "Aktivera synkronisering":


  • Klicka på "Skapa konto", i rullisten väljer du "Åt mig själv":
  • Klicka på "Använd min nuvarande e-postadress i stället:


  • Fyll i ditt för- och efternamn samt din Releasy-mail i fältet för Din e-postadress. Välj ett eget lösenord som du kommer ihåg. Klicka på nästa:


  • Fortsätt följa stegen för att sätta upp ditt Google-konto.
    När du gjort detta är det bra att välja Chrome som din standardwebbläsare i datorn. Gör såhär:



  • Klicka på Windows-flaggan och sedan kugghjulet för Inställningar:



  • Klicka på "Appar":
  • Klicka på "Standardappar" till vänster. Under E-post kan du välja Outlook som standardapp om du har den installerad på datorn. Under Webbläsare så väljer du Google Chrome:


  • Om följande ruta dyker upp, klicka på "Byt ändå":

  • Nu är du klar!