När ska denna rutin användas?
Denna rutin förklarar hur Genesys Cloud fungerar.
Vilka typer av ärenden finns det?
- Inloggning via Releasydator
- Inloggning via Remotemiljö (AVD, egen dator)
- Vyer
- Fliken för Statushantering
- Fliken Samtal
- Fliken Interaktioner
- I ett pågående samtal
- Koppla/konsultera till specialkompetenser
- Koppla samtal till grundkompetens
- Utgående samtal
- Callback
- E-post
- Avsluta arbetsdagen
- Köerna/Slingorna
Rutin för respektive ärende
1. Inloggning via Releasydator
1. Gå in på länken: https://login.mypurecloud.de/#/authenticate-adv/org/releasy-prod
2. Klicka på Windows-ikonen:
3. Om du blir uppmanad att ange inloggningsuppgifter, ange din Releasy-epostadress och det lösenord du loggar in med till din Releasy-mail.
4. Om du mot förmodan får up en vy med två alternativ kring vilken applikation du vill starta, välj då det vänstra alternativet.
2. Inlogg via remotemiljö (AVD, egen dator)
1. Starta Fjärrskrivbordet.
2. Gå in på inloggningslänken https://login.mypurecloud.de/#/authenticate-adv/org/releasy-prod och logga in på ditt konto. (Se steg 1 - 3 i ”inloggning via releasydator”).
När du får upp vyn med två alternativ kring vilken applikation du vill starta "Collaborate/Communicate" eller "Architect" - pausa och fortsätt med steg 3-6 nedan. När du är färdig, återgå till denna vy och klicka på "Collaborate/Communicate"
3. Utanför remote-miljön, gå in på https://apps.mypurecloud.de/mediahelper/#/
4. Om du blir uppmanad att ange organisation skriver du releasy-prod.
5. Logga in
6. Ange "Kommunikation" på båda enheter.

Nu kan du återgå till PureCloud (Genesys Cloud) via AVD och fortsätta som vanligt.
3. Vyer
I det här avsnittet kommer vi gå igenom de olika vyerna som finns i PureCloud.
Primärt kommer vi att titta på:
Statushantering
Samtal
Interaktioner
4. Fliken för Statushantering
I statushanteringsfliken reglerar du vilken status du sitter i för tillfället.
För att ta emot interaktioner så måste du sätta dig "I kö" varpå PureCloud kommer tilldela dig ärenden. Om du inte sitter "I kö" kommer du inte tilldelas några interaktioner.
Se nedan för mer information och förtydligande kring det som är relevant att känna till:
"Sub-status" - Innebär att det finns fler alternativ. I markerat exempel nedan får man fler alternativ om man klickar på pilen.
Exempel:
Du är schemalagd för att jobba med admin. Klicka på, Tillgänglig, > , Backoffice.

Detta är de statusar som finns i Cloud:
Status | Sub-statusar | Betydelse |
Tillgänglig | Tillgänglig | Används vid inloggning innan man klickar aktiv i kö |
Ut ur chat | Används ut ur chat innan rast/lunch | |
Ut ur e-post | Används ut ur e-post innan rast/lunch | |
Fråga produktstöd | Används ej på Ellevio | |
Upptagen | Admin | Används vid Admin |
| Backoffice | Används vid Backoffice | |
Borta | Pauskö | Används vid Paus nödfall |
Personlig | Används vid Paus personlig | |
Rast | - | Används när du har rast i schemat |
Måltid | - | Används när du har lunch/måltid i schemat |
Möte | Feedback | Används när du har feedback i schemat |
| Teammöte | Används när du har teammöte i schemat | |
| Övrigt | Används ej på Ellevio | |
Utbildning | Utbildning E-learning | Används när du har utbildning vid datorn |
| Utbildning klassrum | Används när du har utbildning i klassrum |
5. Fliken Samtal
I samtalsfliken hittar du historik om dina tidigare interaktioner och generella inställningar för din konfigurerade telefon.
6. Fliken Interaktioner
Interaktionsvyn är den vy du kommer vara inne i samband med att du hanterar ärenden.
I Vyn till vänster finns dina pågående interaktioner. Du kan ha flera interaktioner igång samtidigt.
Vyn i mitten kallas för script. Här hittar du information om din pågående interaktion. Här finns också loggningen och exempelvis applikationer så som Bank-id.
I den högra vyn hittar du standardsvar, efterbehandlingstid, möjligheten att schemalägga callbacks och “wrap-up”-koder. En wrap-up kod måste anges till varje samtal.
Se bilderna nedan:
Threat/Harassment - Anges vid hot från kund.
No Note – Anges om inget avvikande skett
Manager Request – Anges i de fall som en kund bett om att tala med chef, samt att uppdraget har en rutin för chefssamtal.

Bildexempel på loggningen och Bank-Id, detta syns alltså om man scrollar ned i mittenvyn från bilden ovan.

7. I ett pågående samtal
Nedan finns en snabb överblick kring vad de olika knapparna gör i ett pågående samtal.
8. Koppla/konsultera till specialkompetenser
Se nedan för förklaring hur du kopplar ett samtal till en specialkompetens (som specialkompetens räknas Kravgruppen, Specialgruppen, Sekretess, 2nd line och Felanmälan) Samtalet startas automatiskt när man trycker på kön i steg 3.
När vi konsulterar ser det ut som följande med förklaring på vilka knappar som gör vad.
Om vi använder oss av parkera för att återgå till kunden ser det ut som följande med förklaring vilka knappar som gör vad.
9. Koppla samtal till grundkompetens
Se nedan för förklaring hur du kopplar ett samtal till grundkompetens (till exempel om kund felaktigt valt faktura men har frågor kring flytt och du inte har kompetens att hantera ärendet). Rutinen är enbart avsedd att användas om du inte har full kompetens.
För att vidarekoppla en samtalsinteraktion finns nu en listmeny med en verifieringsknapp.

Välj vart interaktionen skall hamna i listmenyn.
Verifiera med knappen ”Vidarekoppla”
Klart!
10. Utgående samtal
För att göra ett utgående samtal, så börjar vi med att trycka på knappen vid 1. och sedan vidare på + knappen vid 2.

Vi får nu upp en ruta, vi väljer vilken kö som det ska ringas ut ifrån 1. (sök på Ellevio för att få upp alternativ)
Skriver i numret som ska ringas upp 2.
Urringningen skapas genom att trycka på "Gröna telefonen" vid 3.
Samtalet går sedan igång som vanligt.
Vill man härifrån koppla/konsultera, se punkt 8 och 9 i rutinen.
11. Callback
När du blir tilldelad en Callback kommer samtalet automatisk att starta efter ca 10 sekunder.
Det går även att klicka då på "mobilnumret" för att starta Callbacken direkt.
När du är färdig med ditt samtal, klicka på röda telefonluren för att koppla från din Callback.

12. E-post
När man blir tilldelad ett mail i Cloud, så öppnar man mailet genom att trycka på "Öppna RCM".
- Efter att det besvarats i RCM, så kopplar man ifrån mailet genom att trycka på "Röda knappen".
Rutin: Releasy: Skicka utgående mail (fakturakopia) i RCM
- Om du ser att mailet kommit till fel kö, så kan du "Vidarebefordra" till rätt via knappen med pilar.
Rutin: Releasy: Flytta över mail till annan arbetsyta (kö) RCM

13. Avsluta arbetsdagen
När du arbetat klart för dagen så behöver du logga ut ur systemet.
Börja med att lägga dig som "Off queue/Inte aktiv i kö". Det gör du genom att klicka på slidern uppe till höger:

När du ligger "Off queue/Inte aktiv i kö" kommer du inte längre ta emot några samtal. Observera att om du klickar på slidern under en pågående interaktion så kommer interaktionen inte att avslutas, du kommer däremot inte få upp några nya interaktioner.
Sedan behöver du logga ut ur Cloud. Detta gör du genom att klicka på din profilbild längst upp till vänster och välja "logga ut":
Du är nu utloggad och kan gå hem för dagen!
14. Köerna/Slingorna
| Namn i Genesys Cloud | Förklaring |
| Ellevio Claims Squad | Kravgruppen |
| Ellevio Customer Service Business Customer | Företagskund |
| Ellevio Customer Service Private Customer | Privatkund |
| Ellevio Customer Service Confidentiality Client | Sekretesskund |
| Ellevio Outages | Felanmälan |
| Ellevio Connections | Specialgruppen |