När ska rutinen användas? 

Rutinen innehåller en sammanställning av ärendeloggningen i Genesys Cloud. Är du osäker hur vi ska logga ett ärende så kan du ta hjälp av denna mall. 
Lättast är att söka genom CTRL + F och navigera er till rätt loggning.


Som tidigare, hittar man inte det man söker så skicka feedback till Produktspecialisterna och din närmsta Teamleader. 


HuvudkategoriKategori 2Kategori 3Förklaring - När använder vi alternativen 
B2B Allmänt



Frågor om miljöarbete

När någon ringer in och har frågor om miljöarbete

Saknar fullmakt

När vi inte kan ge info pga GDPR

Spam mail
När ett mejl inkommer som är tex ett autosvar eller reklam

Tacksvar
När kund mailar/ringer in och endast tackar för hjälp/hantering

Uppdatera kunduppgifter
När vi endast hjälper kund att uppdatera kontaktinformation
B2B Digitala tjänster



Ej skapat konto
När kund inte har skapat konto för att komma åt Mina sidor

Frågor om app
När en företagskund har frågor om våran app

Guidat kund
När du guidat kund på våra digitala tjänster

Information saknas
Kund har loggat in men saknar information på Mina sidor, tex förbrukning. 

Inloggningsproblem
När kund har skapat ett konto men ändå har problem att logga in

Övrigt
Övriga frågor om våra digitala tjänster
B2B Effekttariff



Frågor App
När en kund har frågor om våran app kopplat till effekt

Info prismodell
När kund kontaktar oss för att få mer information om effekttariffens pridmodell

Informationsutskick
När kund har frågor om våra effekt-utskick

Konstandspåverkan
När kund har frågor om kostnadspåverkan kopplat till effekttariffen

Kundkommentar



ElbilskundNär en kund med elbil har åsikter/klagomål om effektariffen


OrättvisprissättningNär en kund tycker att nya prismodellen är orättvis


Prissättning per årstidNär en kund har frågor om effektavgiftens prissättning per årstid


Övriga klagomålNär en kund har andra kalgomål/åsikter om effekttariffen än ovannämnda

Rådgivning
När en kund med effekttariffen ber om eller får rådgivning för att hålla nere kostnader/effekttoppar
B2B Faktura



Autogiro
Frågor om autogiro och tecknande av autogiro

Avtalsbrott vidare till kravet
När en kund inkommer och har avtalsbrott som kopplas till kravet för hantering

Betalstatus

Frågor om betalstatus på fakturor

Effekt abonnemang
Frågor om fakturor kopplat till effektavgiften

Fakturaförklaring

När du förklarar en fakturas innehåll eller layout för kunden

Fakturakopia
När kunden kontaktar oss på grund av att de önskar en fakturakopia

Fakturauppgift
När en kund önskar betalningsuppgifter för att betala en faktura

Faktureringssätt
När en kund har frågor om utskickssätt av faktura eller vill genomföra ändringar av utskicksätt

Inkasso
När kund har frågor om Inkasso

Påminnelse
När kund har frågor om en påminnelse

Övrigt
Fakturafrågor som inte kan kategoriseras ovan (undantagsfall)
B2B Flytt



Allmän flyttfråga
När en kund har generella frågor kring flytt, tex hur man gör, uppsägningstid osv. 

Flyttbekräftelse
När en kund har frågor om våran flyttbekräftelse

Kan ej registrera/saknar uppgifter
När Kund vill genomföra en flytt men du har inte tillräckligt med information för att teckna/avsluta ett avtal

Registrera avflytt
När en uppsägning av avtal registreras

Registrera inflytt
När ett nytt avtal registreras

Återinkoppling
När en kund har frågor om en återinkoppling

Ändra flyttdag/felflytt
När en kund vill ändra inflytts/avslytts datum eller när det upptäcks att en felflytt har inträffat

Övrigt
Övriga flyttfrågor som inte kan kategoriseras enligt ovan (undantagsfall)
B2B Nät



Abonnemangsfråga
När en kund har frågor om sitt befintliga/framtida abonnemang

Anläggningsuppgift
När en kund har frågor eller saknar uppgifter som gäller anläggningen

Anslutning
Frågor som gäller nyanslutning, servisändringar

Elanläggning
Frågor som gäller anläggningsförändringar

Elanvändning
Frågor som gäller förbrukning och elanvändning

Elhandel
Frågor som gäller elhandlare eller frågor som vi hänvisar kunden till elhandlare för att få korrekt info

Elmätare
När en kund har frågor gällande elmätaren och dess funktion

Projekt/Underhåll
När en kund har frågor som gäller underhåll eller projekt 

Solceller
När en kund har generella frågor om solceller och installation av solceller

Säkringsfråga
När en kund har frågor kring sin säkring och att höja/sänka säkringen

Övrigt
Övriga frågor som inte kan kategoriseras enligt ovan (undantagsfall)

I sista kategorin för loggningen på alla steg under företagsslingan behöver du alltid fylla i typen av företag som hör av sig. Vid osäkerhet ta hjälp av segmenterings-fliken i CAB. Den finns under "kundinfo-fliken" (se bild nedan)

Alternativen som finns är följande: 

Bostäder (fastighet/Hotell/Bygg)

BRF

Förbund och förening

Jordbruk och energiförsörjning

Large

X Large