När ska denna rutin användas? 


Rutinen innehåller en sammanställning av ärendeloggningen och en förklaring på när de olika kategorierna i Genesys Cloud ska loggas för inkommande samtal för kundservice.

Lättast är att söka genom CTRL + F och navigera er till rätt loggning.


Som tidigare, hittar man inte det man söker så skicka feedback till Produktspecialisterna och din närmsta Teamleader.


HuvudkategoriKategori 2Kategori 3Förklaring - När använder vi alternativen
Allmänt




Tacksvar
När en kund mejlar/ringer in och endast tackar för hjälpen/hantering

GDPR
Kund har frågor om eller vill ha hjälp med ett GDPR-relaterat ärende

Spam-mail
När ett mejl inkommr som är tex ett autosvar eller reklam

Uppdatera kunduppgifter

När vi endast hjälper kunden att uppdatera kontaktinformation

Saknas fullmakt
När vi inte kan ge ut info pga GDPR
Digitala tjänster - App



Ej skapat konto
När kund inte har skapat en användare för att logga in i appen

Guidat kund
När du guidat kund inne på appen

Information saknas
När kund loggat in men saknar information i appen tex förbrukning

Inloggningsproblem
När kund har problem att logga in i appen

Övrigt

Övriga frågor om appen

Företagskund

När en företagskund har frågor om appen

Familjedelning
När en kund har frågor om familjedelning eller behöver hjälp med att utföra familjedelning

Tilläggsfunktioner
Frågor rörande nya och befintliga externa tillägg för appen

Utländsk kund
När en utländsk kund har frågor om appen
Digitala tjänster - WEB



Ej skapat konto
När kund inte har skapat konto för att komma åt Mina sidor

Guidat kund
När du guidat kund inne på Mina sidor

Information saknas
När kund har loggat in men saknar information på Mina sidor, tex förbrukning

Aktiverat kundgränsnitt
När du guidat eller hjälpt kunden att aktivera kundgränsnittet åt kund

Inloggningsproblem
När kund har skapat ett konto men ändå har problem att logga in

Problem uppdatera uppgifter
Kund är inloggad på Mina sidor men inte kan uppdatera kunduppgifter

Utländsk kund

När en utländsk kund har frågor om mina sidor eller behöver hjälp att skapa konto

Övrigt
Övriga frågor om mina sidor som inte går att kategorisera enligt ovan
Ersättning



Avbrottsersättning
När en kund har frågor om avbrottsersättning

Reklamation
När en kund har frågor om en pågående Reklamation eller ett reklamationsärende genomförs

Skadestånd
När en kund har generella frågor om skadestånd eller frågor om ett pågående skadeståndärende
Faktura



Anstånd/Avbetalning
När kund vill ha ett anstånd/avbetalningsplan

Avtalsbrott vidare till Kravet
När en kund är frånkopplad avtalsbrott och samtalet kopplas över till kravet

Betalningsuppgifter
När kund vill ha betalningsuppgifter för att betala en faktura

Betalstatus
När kunden har frågor om betalstatus på en faktura

Effektabonnemang
När kund har en fakturafråga kopplat till effekttariffen

Elpriskompensation
När kund har en fråga om elpriskompensation

Faktura- och betalsätt
När kund har frågor om utskicksätt och betalsätt eller önskar ändra utskicksätt eller betalsätt

Fakturaadress
När kund har frågor om fakturaadressen eller vill ändra den

Fakturaförklaring
När du förklarar en fakturas innehåll eller layout för en kund

Fakturaintervall
När kund har frågor om fakturaintervallen eller vill ändra den

Fakturakopia
När du skickar en fakturakopia till kund eller kund efterfrågar en kopia

Prisjustering
Frågor om de årliga prisjusteringarna som genomförs

Påminnelse
När kund har frågor om en påminnelse eller du tar bort den åt kund

Inkasso
När kund har frågor om Inkasso

Fakturamärkning
När en kund vill genomföra en fakturamärkning eller har frågor om en märkning

Övrigt
Fakturafrågor som inte kan kategoriseras ovan (undantagsfall)
Flytt



Allmän flyttfråga
När kund har generella frågor kring flytt, tex hur man gör eller uppsägningstid 

Bekräfta flytt
När en kund vill bekräfta att en flytt är genomförd 

Flyttbekräftelse brev/sms
När kunden har frågor om 

Kan ej registrera/saknar uppgifter
När kund vill genomföra en flytt men du har inte tillräckligt med information för att genomföra det

Pågående återinkoppling
När kund har frågor om en pågående återinkoppling

Registrera avflytt
När en uppsägning genomförs

Registrera in-/avflytt
När både en uppsägning och ett nytt avtal genomförs på samma gång

Registrera inflytt
När ett nytt avtal skapas

Andra flyttdag/felflytt
När en kund vill ändra inflytts/avflytts datum eller när det upptäcks att en felflytt har inträffat

Registrera återinkoppling
När en återinkoppling genomförs i samband med en inflytt

Övrigt
Övriga flyttfrågor som inte går att kategorisera enligt ovan (undatagsfall)
Ladda/Elbil



Företagskund
När kunden som ställer frågan om elbil/ladda är ett företag

Privatkund
När kunden som ställer frågan om elbil/ladda är en privat person
Nät



Abonnemang/säkringsfråga
När kunden har en fråga om sitt nuvarande/framtida abonnemang eller om kunden har en fråga om sin säkring eller ökning/minskning av säkring

Anläggningsuppgifter
När kunden saknar någon uppgift gällande sin anläggning eller har frågor om sin anläggnin

Anslutning/Elanläggning
Frågor som ska till Specialgruppen

Batterilagring
När en kund har frågor om installation eller andra generella frågor om batterilagring

Bedrägeri
När en kund varit med om ett bedrägeri eller har frågor om ett potentiellt bedrägeri

Elanvändning

När kund har frågor om sin förbrukning eller elanvändning

Elhandlare
När kund har frågor som gäller elhandlare eller som vi hänvisar till elhandlare för att få korrekt info

Elmätare




GemensamhetselNär en kund som har gemensamhetsel kontaktar oss eller när en kund har generella frågor om gemensamhetsel


Ordinarie avtalsformNär en kund har frågor om elmätaren och har ett eget abonnemang

Fråga projekt 
När kund har frågor som gäller projekt

Fråga underhåll
När kund har frågor som gäller underhåll

Kabelanvisning/Trädfällning
När kund har frågor om en kabelanvisning eller trädfällning

Kvartsmätning
När kund har frågor om kvartsmätning

Solceller
När kund har generella frågor om solceller och installation av solceller

Utskick projekt



Digitala utskickNär kund har frågor om ett digitalt utskick gällande ett projekt


Postalt utskickNär kund har frågor om ett post-utskick gällande ett projekt

Övrigt
Övriga frågor som inte går att kategorisera enligt ovan
Strömavbrott



Avslutat avbrott
När kund har frågor om ett tidigare avbrott som är avslutat

Kabelskåp/träd på ledning
När en person kontaktar oss gällande ett trasigt/skadat kabelskåp eller ett träd som ligger på ledningen

Kundservice ärende
När kunden inkommer på felanmälan men skulle till "vanliga" kundservice

Planerat avbrott
När kund har frågor eller funderingar om ett planerat avbrott

Pågående känt
När kund ringer in om ett avbrott vi redan vet om

Pågående okänt
När kund ringer in om ett avbrott vi inte vet om redan och du lägger en felanmälan
Effekttariff



Frågor APP
När kund har frågor om effekttariffen som gäller appen

Information prismodell
När kund vill ha information om effekttariffen

Informationsutskick
När kund har frågor om våra informationsutskick gällande effekttariffen

Kostnadspåverkan
När kund har frågor/funderingar kring kostnad och dess påverkan, grundat i effekttariffen

Kundkommentar



Prissättning per årstidNär kund har klagomål eller vill framföra sin åsikt gällande effekttariffens prissättning per årstid


ElbilskundNär en kund som har elbil har åsikter/klagomål gällande effekttariffen


Orättvis prissättning När en kund har klagomål/åsikter om att effekttariffen är en orättvis prissättning


Övriga klagomålNär kund har övriga klagomål/åsikter om effekttariffen

Mina sidor
När kunds frågor rör mina sidor kopplat till effekttariffen

Rådgivning
När du erbjuder eller kunder efterfrågar rådgivning kring effekttariffen
Vidare till AMO



Till Lokalnät Sthlm
När ärendet ska till AMO Sthlm

Till Lokalnät Övriga
När ärendet ska till AMO övriga landet

Till Regionnät Övriga
När ärendet ska till AMO regionnät