När ska denna rutin användas?

SMS-funktionen ska användas för att skicka ut SMS till enskilda kunder, i det fall en viss rutin specificerar det eller när kunden specifikt ber om det. Den kan även användas om det underlättar i hanteringen av ärendet eller att det gynnar kunden.


Exempel:
Istället för att t.ex. vid tecknande av avtal fråga kunden: "Har du papper och penna för att skriva upp ditt anläggnings-id?" så frågar man kunden: "Kan jag skicka ditt anläggnings-id via sms?"


Vilka typer av ärenden finns det?

  1. Skicka SMS
  2. Svarsmallar

Rutin för respektive ärende

1. Skicka SMS


SMS skickas från Releasy Case Managment. Gå in på länken Releasy Case Management

  • Krävs inloggning använd din Releasymail

När du kommit in i RCM klickar du på:

  • Välj Uppdragsgivare: Ellevio
  • Välj Arbetsyta: Privat eller Företag


Steg 1: Välj Uppdragsgivare Ellevio


Steg 2: Välj Arbetsyta Privat eller företag

Steg 3: Fyll i information

O Telefonnummer (går att skicka 070xxxxxxx eller 70xxxxxxx format)
O Texten du vill skicka (kopiera in passande svarsmall som finns längre ner i rutinen)
O Klicka på skicka

Steg 4: Logga en CUIN

När SMS:et är skickat ska detta loggas i en CUIN-logg på kundbilden i CAB. Loggningen ska ha titel SMS och mobilnummer.

Klistra in SMS:et du skickat till kunden och avsluta ärendet.


2. Svarsmallar



Identifierat behovFörklaringSvarsmall
AnläggningsinformationKund behöver av någon anledning få sina anläggningsuppgifter för att kunna fullfölja ett ärende, exempelvis flytt eller leverantörsbyteHej! Ditt anläggnings-id för adressen XXXXXXXXXX är 735999XXXXXXXXXXXX, områdes-id är XXX. Ditt elnätsavtal startar XXXX-XX-XX.
Hälsningar, Ellevio
Flyttinformation inflyttBeskrivning hur man genomför en flytt samt länk till FlytthjälpenHej! Teckna avtal och anmäl din flytt via Flytthjälpen: http://ellevio.se/flytt Ditt anläggnings-id för adressen XXXXXXXXXX är 735999XXXXXXXXXXXX.
Hälsningar, Ellevio
Flyttinformation utflyttBeskrivning hur man genomför en flytt alternativt vart man kan hitta de uppgifter som behövs samt länk till FlytthjälpenHej! Avsluta ditt avtal och anmäl din flytt via Flytthjälpen: http://ellevio.se/flytt Ditt anläggnings-id för adressen XXXXXXXXXX är 735999XXXXXXXXXXXX.
Hälsningar Ellevio
FakturainformationInformation om vad man kan finna på Mina sidor samt länk till inloggningHej! Du hittar alla dina fakturor på Mina sidor: https://ellevio.se/privat/mina-sidor/ Faktura med OCR XXX har belopp XXX och betalas senast XXX.
Hälsningar, Ellevio
AutogiroInformation om hur man tecknar autogiro via internetbankenHej! Du kan teckna autogiro via din internetbank. Ange mottagare Ellevio AB. Ditt kundnummer är XXXXXXX.
Hälsningar, Ellevio
AutogiroInformation om hur man tecknar autogiro via Mina sidorHej! Du kan teckna autogiro via Mina sidor: https://ellevio.se/privat/mina-sidor/ Du behöver kunna logga in med BankID.
Hälsningar Ellevio
BetalningsuppgifterKund behöver få uppgifter för att betala faktura. BG, OCR, beloppHej! Du hittar alla dina fakturor på Mina sidor: https://ellevio.se/privat/mina-sidor/ Faktura XXX har belopp XXX och betalas senast XXX. Betalningsmottagare är Ellevio AB med BG 5552-2635.
Hälsningar, Ellevio
Mina sidorAllmän information om vad som finns på mina sidor, samt länk till inloggningHej! På Mina sidor kan du se dina fakturor, betalstatus, elanvändning med mera: https://ellevio.se/privat/mina-sidor/
Hälsningar, Ellevio
KontaktinformationNär KS ska skicka kontaktuppgifter till kunden (t.ex. kontaktuppgifter till utomstående företag/person eller internt t.ex. anslutningar och krav)Hej! Kontaktuppgifter till XXX är tel XXX och mejl XXX.
Hälsningar, Ellevio
Ring uppNär vi vill att kunden ska ringa upp Ellevio p.g.a. ärendeHej Vi har försökt nå dig. Vänligen återkom till oss på telefon 0771-53 53 00. Vi har öppet vardagar 8-17.
Hälsningar, din elnätsägare Ellevio