När ska denna rutin användas?
När en kund kontaktar kundservice för abonnemangsförklaring, så finns en lista över vilka företagskundservice ska svara på och vilka som hanteras av Ellevio.
Vilka typer av ärenden finns det?
Rutin för respektive ärende

1. Ansvarsområden prislista
2. Avdelning för kontakt Effektabonnemang:
Företagskundservice ska kunna svara på dessa frågor.
Vägbelysning:
Storkund har ansvar för dessa (exempelkunder är kommuner som Älvdalen och Mora)
Vet de ej sin kontaktperson/kundansvarig så utgår vi ifrån B2B i kontaktlistan.
Smart laddabonnemang (ESL):
Frågor för ESL tar vi vidare till Fredrik.Gustafsson@ellevio.se.
Avbrytbar överföring:
På avbrytbar ska vi först fråga om kund har värmeproduktion, har de detta kan vi ta det vidare till ProdukterPriser@ellevio.se.
Effektabonnemang högspänning Forsbacka:
På frågor kring nätnyttan som inte kan besvaras med ”vi ersätter minskning av förluster och nyttjande av överliggande nät” så kan ni skicka hänvisa vidare till ProdukterPriser@ellevio.se.
Produktionsersättning vid inmatning:
Har kunden frågor om varför ersättningen är X mycket säger vi:
”Nivån på produktionsersättning ersätter den nytta vi har beräknat att respektive anläggning gör i ellevios nät. Nyttan motsvarar minskning av förluster och minskning av kostnader för överliggande nät. Anledningen till att det finns många olika är för att kunna ta hänsyn till dessa faktorer.”
Vid andra frågor tar vi det vidare till ProdukterPriser@ellevio.se.