När ska denna rutin användas?     

När en kund kontaktar kundservice och önskar göra en inflytt på effektabonnemang med tillhörande produktion och produktionsersättning (FDi Proders).

Denna gäller ej för effektabonnemang med mikroproduktion, se då rutin:
"Flytthantering på en produktionsanläggning"



 Vilka typer av ärenden finns det?

  1. Tariffer
  2. Inflytt på effektabonnemang med produktion (Ej Mikroproducent)



Rutin för respektive ärende

1. Tariffer


Abonnemangens namn:


2. Inlfytt på effektabonnemang med produktion (Ej Mikroproducent)


Viktigt att alla abonnemang har samma startdatum 



Registrera inflytt konsumtion (steg 1)


Här följer vi rutinen "Registrera inflytt" (konsumtion ska alltid göras först)


Registrera inflytt produktion (steg 2)


Här följer vi rutinen "Flytthantering på en produktionsanläggning" (ska alltid göras efter konsumtionen)


Anläggningar över 100A omfattas av inte mottagningsplikt (steg 3)


Kundservice ska informera kund som tecknar elnätsavtal på en produktionsanläggning över 100A och vill sälja eventuell överskottsel att den måste själv välja ett elhandelsföretag i god tid (anläggningar över 100A omfattas av inte mottagningsplikt).  Om kunden inte gör ett val så utgår ingen ersättning för överskottsel och kunden kan förlora intäkter. Elhandelsföretaget måste söka leveransen senast samma dag som startdatumen på avtalet och fått den bekräftad av Ellevio.


Kundservice ska registrera ett ärende i CAB med koden CUIN och skriva i titel ”Information om elhandelsavtal”. I ärendet ska det framgå att kunden har fått information om att den själv måste välja elhandelsföretag. Avsluta ärendet.


Lägga till Produktionsersättning (steg 4)


Produktionsersättningen FDi Proders 04 (alt 10) MÅSTE ligga på egen konfiguration på grund av momsregler. 

  • Konsumtionen (Uttagsabonnemang) och Produktionen (Inmatning) kan samfaktureras om kund önskar.
  • Finns flera produktionsanläggningar så kan produktionsersättningarna samfaktureras.  

 

 

Registrera en inflytt med Produktionens anläggnings-id (Inmatning) och välj datum. 



Välj standardkontrakt: "Övriga" och sen "Nät effekt i rullistan. 



Markera rätt produkt och dubbelklicka, klicka på Nästa.  


 

Säkerställ att rutan "Använd existerande fakturakonfiguration" inte är ibockad.  



Mall för upprättat ärende (steg 5)


När alla 3 kontrakt (inmatning, utmatning, produktionsersättning) är klara ska ett ärende läggas till Fakturering, använd ärendekod INVOICE och välj titel Lägg till/ändra produkt.  


Hej kan ni lägga in rätt produktionsersättning. 

Anl nr: 735999102110312403 (inmatningens och produktionsersättningens anläggnings-ID nummer) 

Produkt: FDi Proders 10 

Datum: 2017-12-01 (startdatum när ny kund startar på anläggningen) 

Din Signatur