När ska denna rutin användas?

När en installatör kontaktar kundservice och har frågor kring inloggning eller andra frågor om installatörswebben.


OBS! Ska endast användas av ovan nämnda grupp hos Releasy


Vilka typer av ärenden finns det?

  1. Skapa konto
  2. Installatör utan företag
  3. Skapa ett team
  4. Lägga till medlemmar
  5. Vad kan anmälas via installatörswebben?
  6. Vad kan inte anmälas via installatörswebben?
  7. Ta bort medlemmar och team
  8. Lägga till/ändra användarnamn
  9. Flytta ärenden mellan teammedlemmar
  10. Flytta ärenden mellan team med samma organisationsnummer
  11. Admin
  12. Inloggningsuppgifter för superanvändare
  13. Om en kommun eller dylikt som inte är registrerade på Elsäkerhetsverket vill skapa ett team för att anmäla ärenden
  14. Makulering av ärende
  15. FAQ
  16. Bifogade dokument

Rutin för respektive ärende


1. Skapa konto


Klicka på registrera användare:



Läs igenom villkoren och våra tekniska anvisningar och klicka på Godkänn:


Skriv in en e-postadress som skall användas som användarnamn och klicka på kontrollera användarnamn. E-postadressen kontrolleras då så att den inte används för ett existerande konto på Installatörswebben. 
Det går att använda samma e-postadress som redan används för ett existerande konto på Mina sidor men det går inte att använda en e-postadress som redan används för ett existerande Energikonto:



Fyll i resterande uppgifter och klicka på registrera. Personnumret kollas mot Skatteverkets databas.

När det gäller utländska installatörer måste Ellevio manuellt lägga upp kontot, Ellevio måste få kopia på installatörens intyg från Elsäkerhetsverket. I det finns det ett behörighetsnummer som behövs när Ellevio skapar kontot. Kundservice ska hänvisa installatören att skicka ett e-postmeddelande till support-installatorswebben@ellevio.se samt bifoga intyget:




Fyll sedan i kontaktuppgifter samt användartyp:


Nu är kontot skapat.


2. Installatör utan företag

Om en installatör som har behörighet hos Elsäkerhetsverket men inte jobbar åt ett företag kontaktar oss och inte kan skapa ett konto, samt team för att anmäla ärenden hos oss behöver vi lägga in detta manuellt. Viktigt är att vi först får in ett utlåtande där vi ser att personen ifråga har behörighet, dessa intyg kan personen ifråga ta ut själv via Elsäkerhetsverket.
När vi fått det så ska vi lägga en ticket i Serviceportalen med elinstallatörens uppgifter: behörighetsnummer, namn, , elinstallatörens mobilnummer och mejladress. Utlåtandet ska även vara bifogat.

 



3. Skapa ett team


Klicka på skapa nytt team – Den som trycker på denna knapp blir automatiskt teamägare:




Fyll i organisationsnumret som installatören ska jobba för och tryck på hitta företagsdetaljer (viktigt här är att företaget är registrerade på Elsäkerhetsverket):



Välj namn på teamet. Det kan vara vilket namn som helst. Kontaktuppgifter fylls i automatiskt för den som är inloggad:


Nu är det klart.



4. Lägga till medlemmar


För att lägga till en medlem i sitt team trycker man på lägg till medlem:

Fyll i användarnamnet/mailadressen till den du vill bjuda in i rutan som kommer upp:




Det är klart när denna ruta kommer upp:




5. Vad kan anmälas via installatörswebben?


Ny permanent anslutning: 

  • Fastigheten har inte el och kunden vill ansluta sig till vårt elnät. 
  • Återanslutning: Fastigheten har tidigare haft ett abonnemang och nu vill kund ansluta sig till vårt elnät.
  • Produktionsanläggningar till nybyggnation. (Sol, vind och vatten)


Ny tillfällig anslutning:

  • El till en fastighet eller anläggning vid byggnation.
  • Evenemang (se även undantag)


Ändring på befintlig anslutning: 

  • Ny anläggning (ny mätare) på befintlig servis t.ex. lägenhetsmätare i flerfamiljshus
  • Produktionsanläggningar till befintlig anslutning (Sol, vind och vatten)
  • Byte av säkring (ökning/minskning av storlek)
  • Övergång från 1-fas till 3-fas
  • Flytt eller byte av fasadmätarskåp eller serviscentral
  • Omdragning av servisledning inom tomtmark/fastighet
  • Nedtagning och avslut av mätplats (en eller flera)
  • Permanent urkoppling/avslut av elanslutning.
  • Tillfällig brytning (max 2 timmar), se rutin Tillfällig brytning 



6. Vad kan inte anmälas via installatörswebben?



7. Ta bort medlemmar och team


Om teamägaren vill ta bort en medlem som har slutat eller inte längre är kvar i teamet klickar man på via ärende på den medlemmen som ska tas bort:





Se till så att medlemmen inte har några ärenden på sig själv.

Om inga ärenden finns, klicka på ta bort från team:


Klicka på Ta bort:




8. Lägga till/ändra användarnamn


Klicka på profilhuvudet och på Mina uppgifter:



Under användarnamn lägger man till mailadress, byter eller ändrar:




9. Flytta ärenden mellan teammedlemmar


Som teamägare kan man flytta ärende mellan olika installatörer i samma team. För att flytta ett ärende klickar man på via ärende på medlemmen i teamet:




Markera ärendet som ska flyttas och tryck sedan på flytta ärende till annan installatör:




Välj i rullistan mellan installatörerna som ingår i samma team:


Sedan kan den installatören vi flyttat till se detta under sina ärenden. 



10. Flytta ärenden mellan team med samma organisationsnummer


Under Mina ärenden kan en installatör välja att flytta ett av sina pågående ärende från ett team till ett annat som ligger under samma organisationsnummer. För att göra detta, klicka på Byt team på ärenden. Markera ärendet som du vill flytta till ett annat team. Klicka på Välj team att flytta till. Du får då upp en rullista med alla teams som ligger under samma organisationsnummer som ärendet ligger under idag. Det går endast att flytta ärenden som är pågående och inte har blivit färdiganmälda:



11. Admin


När vi loggar in som administratör möts vi av följande ruta. Vi behöver ett behörighetsnummer (personnummer till installatör) för att komma vidare:



Vi ser samma vy som installatören, med undantag att vi ser Admin för längst uppe till höger och att vi kan se team-id genom att hålla musen över ett av teamen i den vänstra kolumnen:



Som administratör så kan vi flytta ärenden mellan installatörer och då även mellan företag. För att göra detta så klickar vi på profil-ikonen längst upp till höger och sedan på Admin Flytta ärenden:



Sedan söker vi efter personnumret på den installatör där ärendet ligger nu:


Även här är det endast ärenden som är pågående och ej färdiganmälda som kan flyttas. Ärenden som ligger i utkast, arkiv eller är färdiganmälda kan ej flyttas. Välj önskade ärenden och klicka på Flytta ärenden till annan installatör:



Fyll i personnumret på installatören som ärendena ska flyttas till och klicka på sök. Nedan rullista kommer då fram och vi kan välja vilket team som vi ska koppla ärendet till. Lämna ej detta blankt. Klicka sedan på Flytta ärenden så flyttas alla valda ärenden till denna installatör:


12. Inloggningsuppgifter för superanvändare


Används av oss på Specialgruppen för att logga in på Installatörswebben:

Användarnamn: kundserviceadm@ellevio.se

Lösenord: Ellevio123



13. Om en kommun eller dylikt som inte är registrerade på Elsäkerhetsverket vill skapa ett team för att anmäla ärenden


Om en kommun eller dylikt skulle inkomma med att de inte kan anmäla ärenden, d.v.s. någon med behörighet som inte bör existera på Elsäkerhetsverkets hemsida av olika anledningar, så skapar vi en ticket enligt ordinarie flöde på denna. Då vill vi ha med vilken användare det är som ska läggas in som ägare av teamet (måste ha en användare på webben), de kontaktuppgifter som ska finnas på teamet, det namn de vill ha på teamet och det organisationsnummer teamet ska ha, samt någon typ av behörighetsbevis som motsvarar det Elsäkerhetsverket kräver. Observera att följande inte gäller för ordinarie firmor eller dylikt utan för kommuner eller liknande som ej bör synas på Elsäkerhetsverket.



14. Makulering av ärende


Om en installatör kontaktar kundservice och vill makulera ett ärende ska installatören själv skicka ett e-postmeddelande till ansvarig enhet, dvs antingen elanslutning@ellevio.se eller elanlaggning@ellevio.se. E-postmeddelandet ska innehålla information om vilket ärende det gäller och anledning till makulering.

OBS! Kundservice får inte skicka e-postmeddelandet åt installatören.



15. FAQ


Kan jag som är medlem i ett team själv lämna teamet?

Nej, det är endast teamägaren som kan ta bort och lägga till medlemmar.

Vad gör man om man vill byta teamägare?

Vi kan idag inte byta teamägare på ett befintligt team, den nya teamägaren får skapa ett nytt team och lägga till alla medlemmar och sedan får medlemmarna flytta sina ärenden till det nya teamet (så länge det är inom samma företag).

Kan jag som egen firma skapa ett konto?

Förutsatt att de är registrerade via Elsäkerhetsverket ska dessa kunna skapa team utan problem.

Jag har blivit inbjuden till ett team men det kom inte upp

I dagens läge behöver man uppdatera sidan eller logga ut och in för att ett team man har lagts till i under en session ska komma upp.

När får vi flytta ärenden mellan olika företag?

Vi kan flytta ett ärende till en annan installatör på ett annat företag men då får vi be installatören maila till kunden och be om godkännande. Kunden vidarebefordrar då hela konversationen till oss, inklusive mejlet från installatören och det egna godkännandet. På det viset vet vi att kunden är medveten om samt godkänner bytet.

Om det är kunden som inkommer till oss och vill byta så får vi be att de mejlar till sin installatör och att installatören då vidarebefordrar hela konversationen till oss. I det senare fallet får vi då också en chans att föra en dialog och guida om det behövs så de har ett team och ett faktiskt konto på Installatörswebben.

Om vi ska byta till ett annat företag på ett ärende avseende en produktionsanläggning så behöver vi alltid få in en ny fullmakt påskriven av kund. Be installatör maila in fullmakten och ärendenumret till support-installatorswebben@ellevio.se. Fullmakten ska sedan laddas upp under tidsläget komplettera av den som hanterar mailet och genomför sedan flytten.


Vart vänder vi oss vid frågor?

Lägg ticket (my it-Portal) vid fel eller maila frågor till felrapporteringanslutning@ellevio.se.


Det går inte att lägga till installatörer i Teamet

Om en installatör kontaktar oss för att det inte går att lägga till mejladressen i teamet så behöver vi be installatören kolla om de har ett användarnamn under "Mina uppgifter". Om det inte finns ett sådant behöver installatören skapa ett konto enligt 1. Skapa konto innan installatören kan bjudas in.


Ett pågående ärende som skapades för mer än 2 år sedan saknas

Om en installatör hör av sig och saknar ett pågående ärende som är skapat för 2 år eller mer sedan så måste installatören mejla manuellt till ansvarig avdelning för att fortsätta hantering av ärendet då det inte är möjligt att hantera det på Installatörswebben längre. 


Installatör som inte finns i teamet (inom samma företag) ska ta över ärenden

Om en installatör inom samma företag ska ta över ett ärende där tidigare installatör har slutat, eller av någon anledning inte finns med i något team så behöver vi mejla avdelningen som ärendet ligger hos och be dem lägga om det till rätt installatör. Det är viktigt att vi tar med ärendenummer, behörighetsnummer samt kontaktuppgifter till den nya installatören. 



16. Bifogade dokument