När ska denna rutin användas?
När en installatör kontaktar kundservice och har frågor kring inloggning eller andra frågor om installatörswebben.
OBS! Ska endast användas av ovan nämnda grupp hos Releasy
Vilka typer av ärenden finns det?
- Skapa konto
- Skapa ett team
- Lägga till medlemmar
- Vad kan anmälas via installatörswebben?
- Vad kan inte anmälas via installatörswebben?
- Ta bort medlemmar och team
- Lägga till/ändra användarnamn
- Inloggningsuppgifter för superanvändare
- Makulering av ärende
- FAQ
- Bifogade dokument
Rutin för respektive ärende
1. Skapa konto
Klicka på registrera användare:

Läs igenom villkoren och våra tekniska anvisningar och klicka på Godkänn:
Skriv in en e-postadress som skall användas som användarnamn och klicka på kontrollera användarnamn. E-postadressen kontrolleras då så att den inte används för ett existerande konto på Installatörswebben.
Det går att använda samma e-postadress som redan används för ett existerande konto på Mina sidor men det går inte att använda en e-postadress som redan används för ett existerande Energikonto:

Fyll i resterande uppgifter och klicka på registrera. Personnumret kollas mot Skatteverkets databas.
När det gäller utländska installatörer måste Ellevio manuellt lägga upp kontot, Ellevio måste få kopia på installatörens intyg från Elsäkerhetsverket. I det finns det ett behörighetsnummer som behövs när Ellevio skapar kontot. Kundservice ska hänvisa installatören att skicka ett e-postmeddelande till support-installatorswebben@ellevio.se samt bifoga intyget:

Fyll sedan i kontaktuppgifter samt användartyp:

Nu är kontot skapat.
2. Skapa ett team
Klicka på skapa nytt team – Den som trycker på denna knapp blir automatiskt teamägare:

Fyll i organisationsnumret som installatören ska jobba för och tryck på hitta företagsdetaljer (viktigt här är att företaget är registrerade på Elsäkerhetsverket):

Välj namn på teamet. Det kan vara vilket namn som helst. Kontaktuppgifter fylls i automatiskt för den som är inloggad:
Nu är det klart.
3. Lägga till medlemmar
För att lägga till en medlem i sitt team trycker man på lägg till medlem:

Fyll i användarnamnet/mailadressen till den du vill bjuda in i rutan som kommer upp:

Det är klart när denna ruta kommer upp:

4. Vad kan anmälas via installatörswebben?
Ny permanent anslutning:
- Fastigheten har inte el och kunden vill ansluta sig till vårt elnät.
- Återanslutning: Fastigheten har tidigare haft ett abonnemang och nu vill kund ansluta sig till vårt elnät.
- Produktionsanläggningar till nybyggnation. (Sol, vind och vatten)
Ny tillfällig anslutning:
- El till en fastighet eller anläggning vid byggnation.
- Evenemang som inte avser evenemangsskåpen (se även undantag)
Ändring på befintlig anslutning:
- Ny anläggning (ny mätare) på befintlig servis t.ex. lägenhetsmätare i flerfamiljshus
- Produktionsanläggningar till befintlig anslutning (Sol, vind och vatten)
- Byte av säkring (ökning/minskning av storlek)
- Övergång från 1-fas till 3-fas
- Flytt eller byte av fasadmätarskåp eller serviscentral
- Omdragning av servisledning inom tomtmark/fastighet
- Nedtagning och avslut av mätplats (en eller flera)
- Permanent urkoppling/avslut av elanslutning.
- Tillfällig brytning (max 2 timmar), se rutin Tillfällig brytning
5. Vad kan inte anmälas via installatörswebben?
- Evenemangsskåp i Stockholm, se rutin Evenemangsskåp
- Högspänning, för mer information hänvisa installatören till:
Företag - så ansluter ni till elnätet — www.ellevio.se - Ledningsflytt, se rutin Ledningsflytt
- Reservkraft, för mer information hänvisa installatören till:
Att ändra i en elnätsanslutning på företaget — www.ellevio.se - Solceller på högspänning, se blankett som bifogat dokument
6. Ta bort medlemmar och team
Om teamägaren vill ta bort en medlem som har slutat eller inte längre är kvar i teamet klickar man på via ärende på den medlemmen som ska tas bort:

Se till så att medlemmen inte har några ärenden på sig själv.
Om inga ärenden finns, klicka på ta bort från team:

Klicka på Ta bort:

7. Lägga till/ändra användarnamn
Klicka på profilhuvudet och på Mina uppgifter:

Under användarnamn lägger man till mailadress, byter eller ändrar:

8. Inloggningsuppgifter för superanvändare
Används av oss på Specialgruppen för att logga in på Installatörswebben:
Användarnamn: kundserviceadm@ellevio.se
Lösenord: Ellevio123
9. Makulering av ärende
Om en installatör kontaktar kundservice och vill makulera ett ärende ska installatören själv skicka ett e-postmeddelande till ansvarig enhet, dvs antingen elanslutning@ellevio.se eller elanlaggning@ellevio.se. E-postmeddelandet ska innehålla information om vilket ärende det gäller och anledning till makulering.
OBS! Kundservice får inte skicka e-postmeddelandet åt installatören.
10. FAQ
Kan jag som är medlem i ett team själv lämna teamet?
Nej, det är endast teamägaren som kan ta bort och lägga till medlemmar.
Vad gör man om man vill byta teamägare?
I dagsläget går det inte att byta teamägare på ett befintligt team, den nya teamägaren får skapa ett nytt team och lägga till alla medlemmar och sedan får medlemmarna flytta sina ärenden till det nya teamet (så länge det är inom samma företag).
Kan jag som egen firma skapa ett konto?
Förutsatt att de är registrerade via Elsäkerhetsverket ska dessa kunna skapa team utan problem.
Jag har blivit inbjuden till ett team men det kom inte upp
I dagens läge behöver man uppdatera sidan eller logga ut och in för att ett team man har lagts till i under en session ska komma upp.
Vart vänder vi oss vid frågor och problem med installatörswebben?
Maila frågor till felrapporteringanslutning@ellevio.se.
Det går inte att lägga till installatörer i Teamet
Om en installatör kontaktar oss för att det inte går att lägga till mejladressen i teamet så behöver vi be installatören kolla om de har ett användarnamn under "Mina uppgifter". Om det inte finns ett sådant behöver installatören skapa ett konto enligt 1. Skapa konto innan installatören kan bjudas in.
11. Bifogade dokument