När ska denna rutin användas?

Hantering av returpost (första passet) som kommit till Kundservice.

SKV: Skatteverket

Viktigt att följa rutinen steg för steg.


Vilka typer av ärenden finns det?

  1. Leta adress dödsbo
  2. Dödsbo-loggar
  3. Brev som inte går att koppla till en kund



Rutin för respektive ärende


1. Leta adress dödsbo


Varje morgon ska Skatteverket kontaktas angående föregående dags Dödsbofakturor.
Ring till Skatteverket på 0771-567 567 och fråga efter dödsboadresser; make/maka eller äldsta barns adress.
 Säg Folkbokföringsadress i talsvaret och svara ”ja”. När man kommer fram säger man att jag ringer från Ellevios kundservice och vill fråga om det finns några dödsboadresser (C/O). Man får fråga 5 åt gången men man kan fråga om det är ok att fråga om fler. 

Kontrollera senaste fakturaadressändringen, har fakturan som skickats i retur till oss skapats innan senaste fakturaadressändringen är gjord så ändra inte fakturaadressen oavsett uppgifter från SKV.
Adress enligt SKV ska alltid skrivas med i loggen, görs ingen ändring av fakturaadressen ska detta noteras i loggen under punkten Ändrat faktureringsadress.
Är ingen adressändring gjord så lägger vi in adressen vi fått från Skatteverket. Registrera en CUIN-logg med rubriken Fakturaretur-SKV enligt punkt 2. Dödsbo-loggar. Behöver vi logga ytterligare används samma logg, vi skapar inte nya loggar med denna rubrik. Dessa fakturor läggs sedan i sekretesslådan vid skrivaren på våning 3.



2. Dödsbo-loggar


Beroende på om vi får en adress från SKV eller inte så ska nedan loggar användas.


Ny adress SKV:

Fakturanummer och summa.
Adress enligt SKV
Ändrat faktureringsadress: JA/NEJ

Tidigare adress (den som står på fakturan)


Ingen adress SKV:

Fakturanummer och summa
Ringt SKV - ingen info om annan adress eller anhöriga.



3. Brev som inte går att koppla till en kund


Under tiden vi sitter i kö till SKV ska vi kontrollera föregående dags inscannde brev som inte går att koppla till en specifik kundbild. Dessa brev ligger under ärendehanteringskod DOKIN på kundnummer 951362.
 

Börja arbeta med det äldsta ärendet. 

  1. Dubbelklicka på ärendet, markera ärendet i Ärendehanteringen
  2. Högerklicka och välj ”Öppna” så dokumentet öppnas
  3. Spara ner dokumentet och skicka vidare till berörd avdelning under ”Ärendehanteringsgrupp” i CAB eller via mejl. Se kontaktlistan. Vid osäkerhet, kontakta en TL
  4. Om ärendet ligger i status Upprättad så ändra status till Avslutad i fältet ”Status” när ärendet hanterats.