När ska denna rutin användas?

Denna rutin kan användas för att få en överblick över hur processen för att skaffa solceller ser ut.
Det går att följa varje individuellt solcellsärende i WMS och med tidslinjerna i denna rutin kan Kundservice enkelt se var i kedjan kund befinner sig och vad som behöver göras.  
Detta är en levande rutin där vi med jämna mellanrum fyller på med de vanligaste frågorna och svaren gällande mikroproduktion.



Vilka typer av ärenden finns det?

  1. Tidslinje
  2. Inför installation av solceller
  3. Under installation av solceller
  4. Efter installation av solceller
  5. FAQ

Rutin för respektive ärende


1. Tidslinje

Den här tidslinjen visar hela förfarandet från det att kunden kontaktar ett solcellsföretag tills dess att produktionsanläggningen är aktiv hos Ellevio



2. Inför installation av solceller


I rutinen Inför installation av solceller finns information om allt det kunden behöver tänka på inför en eventuell installation av solceller. 
Kunden kontaktar själv ett solcellsföretag som i sin tur anmäler arbete till Ellevio. I vissa fall tillhandahåller företaget en paketlösning för kund där installation ingår, i andra fall behöver kund även själv ta kontakt med en elinstallatör som anmäler arbetet till Ellevio.



3. Under installation av solceller


I rutinen Under installation av solceller finns information om processen från det att installatören anmält arbetet till oss fram tills dess att Ellevio byter/konfigurerar om elmätaren för att kunna mäta kundens överskottsproduktion.

  • Installatör gör föranmälan till Ellevio
    Innan installation ska alltid en föranmälan göras. Föranmälan görs av anlitad elinstallatör och innehåller fullmakt från kunden.

  • Ellevio utreder förutsättningar
    När Ellevio mottagit föranmälan görs en utredning för att se om det finns kapacitet i nätet eller om ombyggnation i elnätet behövs innan installation kan påbörjas. 

  • Ellevio skickar installationsmedgivande till installatören
    När Ellevio tagit emot föranmälan från installatör tar det 2-3 veckor tills installtionsmedgivande kan skickas. Om Ellevio gör bedömningen att det krävs en ombyggnad av elnätet innan installationen kan påbörjas kan det dröja flera månader innan kundens installation kan godkännas.

  • Installatören installerar solcellerna
    Det är nu dags för installatören att påbörja installationen av solceller på kundens anläggning. 

  • Installatören gör färdiganmälan till Ellevio
    När installatören är klar med arbetet på kundens anläggning skickas en färdiganmälan till Ellevio. 
    Observera att kunden inte får slå på sina solceller än.

  • Ellevio byter eller konfigurerar om elmätaren
    Beroende på vilken typ av elmätare kunden har kan ett mätarbyte vara nödvändigt. 
    Har kunden en mätare som kan konfigureras om tar det cirka 1 vecka från färdiganmälan är inkommen tills dess att elmätaren är konfigurerad. 
    Har kunden en elmätare som behöver bytas ut tar det cirka 3 veckor tills mätaren är bytt från det att färdiganmälan inkommit. 

    I samband med omkonfigurationen får kund ett sms att vi kan mäta eventuell överskottsel. Detta kan ske före det att produktionsanläggningen är aktiv i våra system. Har kunden fått sms så kan kunden slå igång sin produktionsanläggning.



4. Efter installation av solceller




I Rutinen Efter installation av solceller finns information om vad som händer efter det att Ellevio har konfigurerat om kundens elmätare så att den kan mäta både konsumtion och produktion.


  • Produktionsanläggningen aktiveras hos Ellevio
    Det kan dröja några dagar innan produktionsanläggningen aktiveras i WMS. Det är först efter att anläggningen är aktiv som kund kan se information om den på Mina sidor och anläggningen syns i CAB. 

  • Ett avtal för produktionsanläggningen skapas hos Ellevio
    När produktionsanläggningen är aktiv skickas ett brev till kunden, detta är ett tilläggsavtal till befintligt avtal gällande mikroproduktion och ersättning från Ellevio. Produktionsanläggningen får ett eget anläggningsID som kunden ska använda när de väljer elhandlare.

5. FAQ


Q: Vad innebär överskottsel och varför stämmer inte mätvärden överens med vad kundens växelriktare säger?
A: När kunden har en aktiv solcellsanläggning och solen lyser så kommer den el som används i anläggningen i första hand från kundens produktionsanläggning. Om kunden producerar mer el än vad som används där oxh då så kommer överskottet matas ut på elnätet, detta kallas för överskottsel.
Ellevios elmätare mäter bara överskottsel, det är därför kund på Mina sidor eller i Ellevios app endast kan se hur mycket el som har matats ut på elnätet, inte den totala mängden el som solcellerna har producerat.
Vill kunden kunna följa allt vad solcellerna producerar innan det används i anläggningen behöver kunden en egen mätare eller app som är placerad nära växelriktaren. Hänvisa kunden att kontakta solcellsföretaget för att få veta mer.


Q: Vad är mottagningsplikt?

A: Mottagningsplikt betyder att det elhandelsföretag som kunden redan har på sin konsumtionsanläggning automatiskt blir mottagare av kundens överskottsel av produktionen. Observera att detta enbart gäller för anläggningar med max 100A som huvudsäkring!
Om kunden har en huvudsäkring över 100A måste själva kontakta det elhandelsföretag de vill ha.
Kunder med batterilager måste också själva ta kontakt med en elhandlare, de får inget avtal automatiskt trots att deras huvudsäkring är under 100A.

Q: Vad är nätnytta, vad ligger den på och när utbetalas den?
A: Nätnytta kallas den ersättning som betalas ut från Ellevio när kunden matar in sin överskottsel till elnätet. Detta innebär minskad kostnad för Ellevio då kundens inmatade överskottsel kan användas av andra kunder i närheten istället för att de får sin el från produktion längre bort. 
Utbetalning av nätnyttan skiljer sig beroende storlek på huvudsäkring samt vilken tariff kunden har. Du hittar information om detta i rutinen Produktion och överskottsfaktura
Ersättningen för nätnyttan varierar, du kan gå in på våra prislistor och läsa mer här.


Q: Hur ser sms:et som skickas till kunder ut?
A: Sms:et som skickas till kunder när deras anläggning är färdig ser ut såhär:

Vi kan nu mäta den överskottsel som din produktionsanläggning kan komma att leverera in på Ellevios elnät. 
https://www.ellevio.se/privat/mina-sidor/ hittar du om några dagar all information om din produktionsanläggning. 
Vänliga hälsningar Ellevio