När ska denna rutin användas?
Denna rutin ska användas när Kundservice ska identifiera kunder via BankID-legitimering



Vilka typer av ärenden finns det?

  1. Legitimering med BankID
  2. När BankID-legitimering inte fungerar
  3. Loggning i CAB

Rutin för respektive ärende


1. Legitimering med BankID

Vi kan enbart använda oss av legitimering via BankID på inkommande samtal och callbacks, det vill säga det fungerar inte att använda vid utgående samtal. Du som rådgivare måste själv fylla i kundens personnummer. 
Systemen talar inte med varandra. Det är vår uppgift att säkerställa att vi är inne på korrekt kundbild genom att jämföra personnumret på BankID och kundbilden i CAB.

Vid legitimering kommer interaktionsID oftast upp automatiskt men det är bra att kontrollera så att det stämmer överens med samtalet som du har. 


- När du ska legitimera en kund via BankID så behöver du börja med att fylla i kundens personnummer i BankID-rutan. Denna hittar du under loggningsrutan i Cloud. Personnumret ska skrivas med 12 siffror, alltså: 19xxxxxxxxxx eller 20xxxxxxxxxx 
Klicka på "Submit":



- En förfrågan om att legitimera sig med BankID skickas iväg till kunden:



- Det syns tydligt i kundens BankID app att det är Ellevio AB som skickar en förfrågan om identifiering:




- När legitimeringen är slutförd dyker kunds namn upp samt en grön ruta där det framgår att personen är identifierad. Dubbelkolla så att detta stämmer överens med namnet på kunden i CAB:




3. När BankID-legitimering inte fungerar


- Om kunden nekar eller avbryter legitimeringen kommer det dyka upp ett meddelande om att identifieringen misslyckades:




3. Loggning i CAB

När kundeservice identifierat en kund med hjälp av BankID ska detta alltid loggas i en separat loggning i CAB.
Denna loggning ska ha ärendehanteringskod 'Signatur'

Se rutin: Identifiering av kunder