När ska denna rutin användas?
Rutinen innehåller en sammanställning av ärendeloggningen i Pureconnect. Är du osäker hur vi ska logga ett ärende så kan du ta hjälp av denna mall. 
Lättast är att söka genom CTRL + F och navigera er till rätt loggning.

Samma material finns sedan tidigare uppladdat i Teams under:
Allmänt > Filer > Ärendeloggning fr.om 2022-04-01

Som tidigare, hittar man inte det man söker så skicka feedback till Produktspecialist och din närmsta Teamleader.


HuvudkategoriUnderkategoriFörklaring - När använder vi alternativen?
Allmänt

Tacksvar

När kund mailar/ringer in och endast tackar för hjälp/hantering

Allmänt

GDPR

Kund ringer in och har frågor om eller vill ha hjälp med ett GDPR-relaterat ärende
Allmänt

Spam-mail

Används endast vid spam-mail som inte har rensats ut av filterfunktioner

Allmänt

Uppdatera kunduppgifter

Används när vi endast hjälper kund att uppdatera kontaktuppgifter på sin kundbild. Ex. kund vill uppdatera e-postadress eller telefonnummer
Allmänt

Saknas fullmakt

När vi inte får hjälpa kund med sitt ärende pga. utebliven eller bristfällig fullmakt



Digitala tjänster - App

Ej skapat konto

Kund har inte skapat konto innan inloggning i appen

Digitala tjänster - App

Guidat kund

Kund har frågor hur man hittar information/funktioner i Appen

Digitala tjänster - App

Information saknas

Kund har loggat in men saknar information i appen, tex förbrukning

Digitala tjänster - App

Inloggningsproblem

Kund har skapat konto men har ändå problem med att logga in i appen

Digitala tjänster - App

Övrigt

Kund har övriga frågor kring appen

Digitala tjänster - App

Företagskund

Företagskund som har frågor rörande Appen och om det går att ha som Företagskund
Digitala tjänster - App

Familjedelning

Kund har frågor rörande Familjedelning i Appen. Dvs. om/hur man kan koppla flera användare till samma konto. 
Digitala tjänster - App

Tilläggsfunktioner

Frågor rörande nya och befintliga externa tillägg för appen - ex. Solaredge, CTEK etc.
Digitala tjänster - App

Utländsk kund

Utländsk kund som saknar svenskt personnummer/mobilt BankID




Digitala tjänster - WEB

Ej skapat konto

Kund har inte skapat konto innan inloggning på Mina sidor/Energikonto

Digitala tjänster - WEB

Guidat kund

Kund har frågor hur man hittar information/funktioner på Mina Sidor/Energikonto
Digitala tjänster - WEB

Information saknas

Kund har loggat in men saknar information via Webben, tex förbrukning

Digitala tjänster - WEBInloggningsproblem

Kund har skapat konto men har ändå problem med att logga in på Mina sidor/Energikonto
Digitala tjänster - WEB

Problem uppdatera uppgifter
Kund är inloggad på Mina sidor/Energikonto men kan inte uppdatera kunduppgifter
Digitala tjänster - WEB

Övrigt

Kund har övriga frågor kring Mina sidor/Energikonto

Digitala tjänster - WEB

Utländsk kund

Utländsk kund som saknar svenskt personnummer där vi hjälper kund att skapa konto



Ersättning

Avbrottsersättning

Frågor om avbrottsersättning

Ersättning

Reklamation

Frågor om reklamation

Ersättning

Skadestånd

Frågor om skadestånd




Faktura

Anstånd/avbetalning

Kund frågar om anstånd eller avbetalningsplan och/eller har önskemål om anstånd eller avbetalningsplan
Faktura

Avtalsbrott vidare till Kravet

Kund har frågor kring frånkoppling som skett i samband med avtalsbrott och som vi hänvisar vidare till Kravet. 
Faktura

Betalningsuppgifter

Kund vill ha uppgifter för att kunna betala sin faktura: BG nummer, OCR, belopp, IBAN 
Faktura

Betalstatus

Kund frågar om fakturan är registrerad som betald, kund har gjort en tidigare dubbelbetalning eller har innestånde belopp och önskar utbetalning 
Faktura

Elpriskompensation

Frågor rörande statlig elpriskompensation

Faktura

Faktura- och betalsätt

Kund frågar kring olika sätt att få sin faktura och betala den och/eller önskar byta faktura- eller betalsätt inklusive autogiro
Faktura

Fakturaadress

Vill ändra eller bekräfta fakturaadress

Faktura

Fakturaförklaring

Frågor om fakturan: nätkostnad, fast+rörlig kostnad, frågor om energiskatt och/eller moms
Faktura

Fakturaintervall

Vill fråga om eller ändra fakturaintervall

Faktura

Fakturakopia

Vill ha fakturakopia, undrar när nästa faktura kommer, har inte fått sin faktura
Faktura

Prisjustering

Frågor om de årliga prisjusteringarna som genomförs.  

Faktura

Påminnelse/inkasso

Frågor om sen betalning, påminnelseavgift eller inkassokrav

Faktura

Övrigt

Fakturafrågor som inte kan kategorieseras i någon av kategorierna ovan. Används i undantagsfall.
Faktura Fakturamärkning

Om kund vill ha hjälp med att uppdatera eller korrigera referens/fakturamärkning på faktura



Flytt

Allmän flyttfråga

Allmäna frågor kring hur gör man vid flytt? När behöver en flytt registreras? Frågor om Flytthjälpen
Flytt

Bekräfta flytt

Kund vill veta att flytten är registrerad hos Ellevio

Flytt

Flyttbekräftelse brev/sms

Frågor om flyttbekräftelse brevet eller flytt sms som kunden fått eller saknar
Flytt

Kan ej registrera/saknar uppgifterKund vill göra en flytt men saknar uppgifter eller giltig fullmakt och måste återkomma vid senare tillfälle
Flytt

Pågående återtillkoppling

Frågor om pågående återinkoppling från kund

Flytt

Registrera in-/avflytt

Flyttregistrering som genomförs hela vägen både för av- och inflytt

Flytt

Ändra flyttdag/felflytt

Byte av dag för redan registrerad flytt alternativt rättning av felaktigt utförd flytt
Flytt

Övrigt

Flyttfrågor som inte kan kategorieseras i någon av kategorierna ovan.  Används i undantagsfall.



Ladda/Elbil

Företagskund

Frågor kring installation av laddplats/laddbox och laddinfra

Ladda/Elbil

Privatkund

Frågor kring installation av laddplats/laddbox och laddinfra




Mikroproduktion

Batterilagring

Frågor om batterilagring, hur kund kan installera batterier, om Ellevio säljer batterier
Mikroproduktion

Solceller

Frågor om mikroproduktion, ersättning, inkoppling solceller, mätarbyte efter installation, solcellsintyg



Nät

Abonnemang/Säkringsfråga

Frågor om mitt abonnemang, kan jag få bättre abonnemang, kan jag få ett lägre pris, säkringsfrågor samt hur säkrar jag upp och ner
Nät

Anläggningsuppgift

Kund anser inte att anläggningsuppgifterna stämmer eller vill ha anläggningsuppgifter
Nät

Anslutning/Elanläggning

Fråga om nyanslutning, ändring av elanläggning, frågor om servisändring, byggström, bristfällig kundanläggning
Nät

Elanvändning

Frågor om elanvändning, vad drar el, varför är min elanvändning så hög, vad kan jag göra för att minska min elanvändning?
Nät

Elhandel

Frågor om elhandlare, leverantörsbyte, anvisningsbrev, leverantörsbytesbrev, klagomål kring genomfört leverantörsbyte, frågor om anläggningsuppgifter
Nät

Elmätare

Kund undrar över mätaren, vill byta till timmätning, felanmäl mätare, frågor kring aktivera kundgränssnitt, frågor kring mätarbyte, frågor kring entreprenör, frågor om förväxlade elmätare
Nät

Kabelanvisning/Trädfällning

Kund ska utföra någon åtgärd och vill ha hjälp

Nät

Klagomål

Kund har klagomål gällande hantering av ärende, priser eller abonnemangsbyte.
Nät

Projekt/Underhåll

Synpunkter på återställing, fråga och synpunkter på underhåll, röjning, synpunkter och klagomål på projekt
Nät

Övrigt

Nätfrågor som inte kan kategorieseras i någon av kategorierna ovan. Används i undantagsfall.



Specialgrupp

Effekt och abonnemangsfrågorFrågor avseende effekt eller abonnemang

Specialgrupp

Fråga offert/anslutning

Frågor om offerter, status på offert samt generella anslutningsfrågor

Specialgrupp

Laddinfra

Frågor om laddinfra, laddstolpar och laddboxar

Specialgrupp

Mikroproduktion

Frågor om mikroproduktion eller solceller

Specialgrupp

Support installatör

Installatörssupportfrågor avseende hjälp med Installatörswebben eller annan typ av installatörssupport
Specialgrupp

Söker handläggare

Kund söker en specifik handläggare på Anslutning eller Elanläggning
Specialgrupp

Uppföljning brev

Frågor rörande brev som vi har skickat till kunden

Specialgrupp

Ärendestatus

Frågor rörande status på ett redan påbörjat ärende hos Anslutning och/eller Elanläggning
Specialgrupp

Övrigt

Övriga frågor som inte omfattas av de andra åtta kategorierna

SpecialgruppAbonnemang/Säkringsfråga

Frågor om mitt abonnemang, kan jag få bättre abonnemang, kan jag få ett lägre pris, säkringsfrågor samt hur säkrar jag upp och ner
SpecialgruppHänvisad till felanmälan

Installatör och/eller kund ringer in för pågående strömavbrott/registering av felanmälan och vi hänvisar kund till Felanmälan



Strömavbrott

Avslutat avbrott

Kund ringer in pga. ett tidigare avslutat strömavbrott för information eller att strömmen inte har kommit tillbaka
Strömavbrott

Kabelskåp/Träd på ledning

Kund vill felanmäla öppet, trasigt eller skadat Kabelskåp
Kund vill felanmäla träd på ledning, 
Strömavbrott

Kundserviceärende

Kund inkommer till felanmälan för att få hjälp med ett kundserviceärende, där vi hänvisar eller kopplar kund till rätt kontaktväg
Strömavbrott

Planerat avbrott
Information och uppdatering kring avslutade eller planerade avbrott.

Strömavbrott

Pågående känt

Kund ringer in pga. ett pågående avbrott som för oss och DC är känt och vi genomför en samtalsregistering

Strömavbrott

Pågående okänt

Kund ringer in pga. ett pågående avbrott som för oss och DC är okänt och vi registrerar en felanmälan









Tillfällig

Tillfällig 1

Används vid specifika tillfällen där ledare/PS/BM flaggar för en tidsbestämd loggning. 
Tillfällig

Tillfällig 2

Används vid specifika tillfällen där ledare/PS/BM flaggar för en tidsbestämd loggning. 
Tillfällig

Tillfällig 3

Används vid specifika tillfällen där ledare/PS/BM flaggar för en tidsbestämd loggning. 
Tillfällig

Tillfällig 4

Används vid specifika tillfällen där ledare/PS/BM flaggar för en tidsbestämd loggning. 
Tillfällig

Tillfällig 5

Används vid specifika tillfällen där ledare/PS/BM flaggar för en tidsbestämd loggning. 
Tillfällig

Tillfällig 6

Används vid specifika tillfällen där ledare/PS/BM flaggar för en tidsbestämd loggning.